CARA MEMBINA NILAI PROFESIONAL UNTUK MENJADI GURU YANG CEMERLANG
(Jessy Ginus)
Sebagai seorang pelajar perguruan, saya sedar
bahawa profesionalisme merupakan salah satu aspek utama bagi mengenalpasti
kredibiliti seorang warga pendidik. Seorang guru yang bersikap professional
akan melengkapi segala aspek kualiti yang diperlukan bagi melayakkan dirinya
untuk diiktiraf sebagai dinamik dan berkaliber. Oleh itu, terdapat beberapa
cara yang perlu saya laksanakan bagi membina nilai profesional untuk menjadi
guru yang cemerlang.
Cara
yang pertama adalah, saya akan melengkapkan diri saya dengan ilmu dan kemahiran
yang pelbagai. Guru merupakan seorang tenaga pendidik yang akan menyampaikan
ilmu kepada pelajar. Oleh itu, sebagai seorang pelajar perguruan, saya perlu
menguasai pelbagai kemahiran yang wajar ada pada diri seorang pendidik. Sebagai
contohnya, saya perlu memantapkan kemahiran berkomunikas agar penyampaian ilmu
kepada pelajar melalui sesi Pengajaran dan Pembelajaran (PDP) dapat dijalankan
dengan cekap dan berkesan. Selain itu, kemahiran asas dalam bidang teknologi
dan perkomputeran (ICT) juga perlu dikuasai. Kemahiran ICT sememangnya penting
untuk dikuasai oleh seorang pendidik selaras dengan kemajuan yang ada pada masa
kini. Hal ini kerana, apabila seorang pendidik mampu menguasai kemahiran dalam
perkomputeran maka proses penyampaian pengajaran juga dapat dipelbagaikan
seperti penggunaan paparan Slide Show atau Video semasa sesi PDP dijalankan.
Kaedah penyampaian pengajaran yang berbeza ini sememangnya mampu menarik minat
pelajar untuk belajar. Tuntasnya, kemahiran pelbagai yang dikuasai mampu
membantu saya untuk meningkatkan nilai profesionalisme ke arah menjadi seorang
pendidik yang cemerlang.
Seterusnya,
saya juga perlu mempunyai sikap ingin belajar sepanjang hayat. Sebagai seorang
plajar perguruan, saya sedar bahawa guru bukan sahaja perlu membekalkan ilmu
kepada pelajar tetapi guru juga harus mempunyai bekalan ilmu yang mencukupi
untuk mendidik muridnya.Hal ini kerana, dengan mengikuti latihan ikhtisas
selama beberapa tahun sahaja, ia tidak mampu menjamin bahawa seseorang guru itu
sudah terlatih untuk selama-lamanya. Sebaliknya, jika seorang guru mempunyai
sikap ingin belajar dan menambah ilmu pengetahuan selepas belajar, maka guru
itu tidak akan ketinggalan dan profesion keguruannya juga akan meningkat. Oleh
itu, saya perlu mengamalkan amalan sepanjang hayat tanpa mengira masa dan
situasi agar ilmu sedia ada dapat diperluaskan. Saya juga perlu rajin untuk
menyertai seminar atau program yang dianjurkan oleh pihak universiti mahupun pihak luar bagi menambah pengetahuan
saya dalam pelbagai bidang yang berbeza ke arah membentuk profesional untuk
menjadi guru yang cemerlang.
Akhir
sekali, saya juga perlu menghayati kod etika profesion perguruan yang
ditetapkan olah pihak Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Kod etika ini menyediakan
garis panduan tentang bagaimana untuk bertingkah laku dalam profesion perguruan
dan kod ini sesuai untuk dirujuk serta diamalkan oleh semua guru. Sebagai
pelajar perguruan, saya perlu mempunyai kesedaran bahawa tugas dan amanah
sebagai seorang guru adalah untuk mendidik dan menjadi contoh kepada generasi
muda yang akan menerajui negara pada masa akan datang. Penghayatan terhadap kod
etika perguruan akan membolehkan saya untuk lebih faham dan jelas tentang
tanggungjawab yang perlu dipikul oleh seorang pendidik. Penghayatan
terhadap etika perguruan ini juga akan membantu saya untuk meningkatkan disiplin
serta memupuk perilaku baik yang wajar ada pada seorang bakal pendidik. Natijahnya,
saya perlu menghayati kod etika perguruan bagi membina nilai profesional untuk
menjadi seorang guru yang cemerlang.
Kesimpulannya,
saya perlu sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri serta meningkatkan
kemahiran dalam pelbagai aspek terutamanya yang berkaitan dengan profession
keguruan.Oleh itu, dengan adanya nilai professional yang tinggi, maka ini
sememangnya akan membolehkan saya
untuk lebih bersedia dalam menggalas
tugas sebagai seorang guru yang cemerlang pada masa hadapan.
Comments
Post a Comment